Dr. Molnár Regina ( Népegészségtani Intézet) beszámolója

Tapasztalataimat az alábbiakban foglaltam össze, ami már elhangzott a korábban elkészült beszámolókban, azokat nem ismételném.

  1. A karon oktató kollégákkal történő eszmecsere felért egy szupervízióval. A különböző intézetek, oktatók közötti további teammunka minden bizonnyal javítaná az oktatás minőségét és segítené az oktatói munkát.
  2. A 2 illetve 3 nyelven oktatás nagyon sajátos helyzet, frappáns megvalósítására csak törekedni lehet. Azt gondolom, az oktatói munkánk minősége nehezen vethető össze azokéval, akik egy, többnyire anyanyelvükön oktatnak. A nyelvi problémák oktató-hallgató között felmerültek a konferencián is. Erre megoldás lehetne, a hallgatók nyelvi kompetenciáinak fejlesztése, még az egyetem előtt, nyári egyetem, féléves kurzus, stb. formájában. Az oktatók nyelvtudásának fejlesztésére a PTE-nek van kidolgozott programja, ahol felsőfokú szóbeli nyelvvizsgát szereztek/szereznek szervezett módon és a nem oktató személyzet nyelvismeretét is fejlesztik.
  3. Ami új módszertani ötlet lehet: Két workshopot hallgatók szerveztek, akik plenáris előadást is tartottak. Nemzetközi hallgatói szervezetek képviselői voltak, önkéntesként voltak jelen. A munkájukat lelkesen, szakszerűen végezték. Esetleg demonstrátorok, TDK nyertesek, hallgatói szervezetek képviselői kaphatnának hasonló szerepet itthon is, ez biztos nagy presztizsértékkel bírna. Fontos azonban megjegyezni - erre is volt a konferencián tapasztalat -, hogy egy kezdő előadó, esetleg egy hallgató nem biztos, hogy a megfelelő módszertannal építi fel az előadását. Itt is fontos a háttértámogatás, a megfelelő felkészítés.
  4. Még egy másik módszerre történt javaslat: A Refugees’ health témájú workshopon egy résztvevő egy konkrét esettel szemléltette, hogyan néz ki a gyakorlatban egy orvos-beteg találkozás, ha a résztvevők különböző kultúrába tartoznak. A hallgatóság nagy érdeklődéssel fogadta. Ebben egyfajta megállapodás is született, hogy gyakorlatilag a társadalomtudományok esettanulmány módszerét lehetne gyakrabban használni, oktatásban, konferenciai szekción, közös internetes platformon.
  5. Többször belefutottam a konferencián a „hogyan neveljünk oktatót a hallgatóból” kérdéskörbe, amire egyértelmű módszer ezidáig máshol sem létezik. Esetleg lehetne egy szabadon választható, jól felépített kurzus, ahol több oktató bevonásával el lehetne kezdeni felkészíteni őket az oktatói munkára. Illetve fellelkesíteni.
  6. A konferencia nagyon szerteágazó témákat tartalmazott. Az oktatás minden részletére sok-sok próbálkozás, ötlet elhangzott. Feltehetőleg az oktatók önképzése, módszertani továbbképzése is a módszertani specializáció irányába fog még inkább elindulni. Jó lenne kisebb témákat felölelő konferenciákat, workshopokat keresni itthon és külföldön is. Esetleg szervezni? Amilyen tavaly volt pl. a Graz Conference Interprofessional Education in Health Sciences témájú egy napos konferencia.
  7. Nagy örömömre szolgált hallani a konferencián, hogy a társadalomtudományok alkalmazott tudományként fontos szerepet töltenek be az oktatás módszertani fejlesztésében. El is hangzott: „medicine is a social science”! Ebben van mit előrelépnünk.
  8. A Digitális health és a Refugees’ health témák bekerültek mindenhol a curriculumba, egységes sztenderdek még most alakulnak, pontosan mit és hogyan is kellene ezekkel a témákkal kapcsolatban oktatni.
  9. Azt vontam még le, hogy a módszertani újításokban biztosan nem vagyunk lemaradva, azok eredményességének mérésében, korábbi módszerrel való összehasonlításában, módszertani kidolgozottságában, mindezen próbálkozások nemzetközi publikálásában sajnos igen.

Dr. Molnár Regina

Népegészségtani Intézet





Kövess minket



YouTubeLinked inGoogle PlusTwitter


Kiemelt hírek

271850904_6791812060891589_5121175817267060750_n

Ünnepélyes keretek között átadták az SZTE Igazságügyi Orvostani Intézet felújított bonctermét - a helyiség rekonstrukciója az SZTE Szent-Györgyi Albert Orvostudományi Kar anyagi támogatásnak köszönhetően valósult meg.

Csernay_1170

Dr. Csernay Lászlónak, egyetemünk professzor emeritusának 90. születésnapja alkalmából Prof. Dr. Lázár György dékán a SZAOK Emlékérmét adományozta. Gratulálunk!