A mentőszolgálat fő küldetése, hogy életmentő ellátásban részesítse a súlyosan beteg vagy sérült személyt (személyeket) még a helyszínen, és szükség esetén a lehető leggyorsabb úton kórházba szállítsa.
Mindannyiunk érdeke, hogy ezt a lehetőséget jól használjuk fel. Azaz téves riasztásokkal, máshogyan is ellátható, nem kritikus helyzetekkel ne kössük le a mentőegységet, mert ugyanabban az időben, máshol, életmentő szituációban (pl. megindult szülés vagy súlyos baleset esetén) szükség lehet a segítségükre.
A mentőszolgálat ingyenes hívható telefonszáma a „104” (akkor is hívható, ha nincs pénz a kártyáján). Mentőhívás esetén a következő kérdések szerint tegyük meg a bejelentést: Hol történt? Mi történt? Hány sérült vagy beteg van? Milyen sérülés, panasz vagy tünet észlelhető? Mi a bejelentő neve és telefonszáma? Végül várja meg a mentésirányító kérdéseit, és csak ezután tegye le a telefont.
Nem indokolt a mentőszolgálatot hívni a következő esetekben:
- egyszerű, otthon is megoldható problémák esetén /Lásd: öngyógyítás/
- recept nélküli gyógyszerekkel kezelhető panaszok esetén /Lásd: gyógyszertár/
- a családorvoshoz tartozó problémákkal /Lásd: családorvos/
- a beutaló nélküli szakrendelésekhez tartozó panaszokkal /Lásd: szakrendelés/
- az orvosi ügyelethez tartozó problémákkal /Lásd: orvosi ügyelet/
|
fotó: mentok.hu |
A mentőhívásról:
Ha baj van > Ki és mikor hívhat mentőt?
Hogyan engedjük el a mentőautót?
Hogyan engedjük el a mentőautót?
Néhány példa arra, hogy mikor hívja a mentőszolgálatot a 104-es segélyhívószámon:
Felnőtt újraélesztés
Tartsd életben! Újraélesztés egyszerűen és gyorsan
A szívinfarktus tünetei
Szívroham - Hogyan ismerjük fel? Mit tegyünk? - British Red Cross
A stroke és tünetei
Stroke - Hogyan ismerjük fel? Mit tegyünk?