A választ ketté kell bontani. Jogi értelemben pontosan annyit ér, tehát államilag elismert, nyelvpótlékra jogosító állami nyelvvizsga-bizonyítványt ad, amely az ehhez kötött kedvezményekre ugyanúgy jogosít, mint az Origó vagy más államilag elismert, általános nyelvvizsga. Köznapi értelemben a szakmához közel állók (orvosok, gyógyszerészek, más egészségügyi értelmiségiek illetve egészségügyi szakdolgozók) számára többet ér, mivel pontosan azokat a nyelvi készségeket vizsgálja, amelyek a szakma végzéséhez szükségesek. (Kliensekkel folytatott kommunikáció, írott és hangzó szakmai mûfajok, pl. előadás értése és tartás, tudományos közlemények értése és írása, szakemberek közötti kommunikáció)
A szaknyelv nem másik nyelvet jelent, hanem ugyanannak a nyelvnek egy különleges (szakmai) célú kommunikációban történő felhasználását. Az angol orvosi szaknyelv tehát angol nyelv, amelyet az orvos szakmai tevékenysége során felmerülő feladatok megoldására (pl. angol nyelvû közlemények, esetleg a beteggel kapcsolatos egyéb dokumentumok
írása és olvasása, angol nyelvû tudományos közlemények, technológiai leírások, hatásmechanizmusok, hivatalos levelek, (le)írására illetve ilyenek megértésre, valamint angolul beszélő betegekkel illetve kollégákkal történő kommunikációra) használ.
Lehet, de nem érdemes. A nyelvi alapok lerakása után megkezdett szaknyelvtanulás a tapasztalatok szerint lényegesen hatékonyabb, mint a "nulláról" kezdett szaknyelvtanulás. Hangsúlyozni kell, hogy a szaknyelv értelmezése nem pusztán egy speciális szókincsre terjed ki, hanem az egész nyelvnek a szakma gyakorlása közben felmerülő feladatok
megoldásában való felhasználást jelenti. Tehát egymás mellett jelennek meg ún. általános nyelvi és szaknyelvi elemek, amelyeket nem érdemes és nem is lehet egymástól elválasztani. A szaknyelv tanulása során tulajdonképpen szakmainyelvi feladatok megoldásának módjait, konvencióit, mûfajait és -természetesen - az ehhez szükséges szókincset illetve nyelvhasználati szabályokat kell elsajátítani.
Nem kell, de érdemes. Aki egy nyelvet jól ismer, az az analógián alapuló tapasztalás útján valamivel gyorsabban tanulja meg a szaknyelvhasználat speciális szabályait, konvencióit, mûfajait. Ez a folyamat azonban szervezett tanulással lényegesen (kb. 1/4-ére) rövidíthető és hatékonyabbá is tehető, hiszen a tudatosság eleme nagy segítség a nemanyanyelvi felhasználó számára. Mindezt az is bizonyítja, hogy hosszú külföldi tartózkodás után vagy rangos nemzetközi nyelvvizsga-bizonyítvány bitrtokában az egyetemre kerülő hallgatók nagyrésze önként látogatja a szaknyelvi foglalkozásokat és előszeretettel teszik le a szaknyelvi vizsgát is.