Akik nem gondolkoznak leszokáson

Akik_nem_gondolkoznak_a_leszokason_2018-12-05-ei_poszt


Egészség:

Összegyűjtöttünk életmód tanácsokat kifejezetten dohányzóknak:

 

  1. Egészséges táplálkozás
    • „A dohányzás egyoldalú táplálkozásra hajlamosít (mivel rontja az ízérzést, szaglást, étvágyat). Ezért változatos, tejtermékekben, zöldségekben és gyümölcsökben gazdag étrend javasolt dohányosoknak.”
  2. Tüdőszűrés (tüdőröntgen)
    • „A dohányzás különösen indokolttá teszi a rendszeres tüdőszűrést, ami gyors és fájdalommentes. 40 éves kor felett évi egy alkalommal ingyenes (támogatja a NEAK). 40 éves kor alatt orvosi javaslatra vehető igénybe.”
  3. Haskörfogat mérése
    • „A has közepén (kilégzéskor) mérve dohányzó nőknél 80 cm, dohányzó férfiaknál pedig 94 cm az egészséges határ. Efölött a koleszterinszint, a vércukor és a vérnyomás ellenőrzése, valamint fogyókúra javasolt.”
  4. Sodort vagy a gyári?
    • „A sodort cigivel több kátrány kerül a szervezetbe (lassabb az égés és a szűrő sem olyan minőségű). Az egészség szempontjából inkább a gyári cigaretta használata javasolt (bár ez nyilván drágább).”
  5. Testmozgás
    • „A rendszeres sportolás dohányzóknál is kulcskérdés (ugyanis számos betegség kockázatát csökkenti). Sportolás előtt ne cigizzünk (rontja a sportélményt). Dohányzóknak a „kardio-sportok” ajánlottak (pl. biciklizés, kocogás, úszás).”
  6. Fogászati szűrés
    • „A dohányfüst vegyületei oldódnak a nyálban, így cigizés után órákig a szájban maradhatnak. Dohányzás után érdemes kiöblíteni a szájunkat. A rendszeres fogmosás és az évenkénti fogászati szűrés kiemelten fontos dohányzóknál.”
  7. Vérnyomás- és vércukormérés
    • „A dohányzás magas vérnyomás- és cukorbetegséghez vezethet, ezért lényeges ezek rendszeres ellenőrzése. Dohányzóknál már a tartósan 130 Hgmm fölötti nyugalmi vérnyomás is életmódváltást vagy gyógyszeres kezelést igényelhet.”
  8. Light cigik?
    • „A light cigi nikotintartalma alacsonyabb, ezért a dohányzók általában több light cigit szívnak el, hogy pótolják ugyanazt a nikotinmennyiséget. A light cigi csak akkor előnyösebb, ha a cigaretta mennyiségén nem változtatunk.”
  9. Heveny betegségek felismerése
    • „Ha hirtelen erős, nyomó jellegű mellkasi fájdalmat érzünk, mely bal vállba és karba sugárzik, vagy ha hirtelen ügyetlenebb és gyengébb lett a kezünk, lábunk, nyelvünk vagy szájunk, azonnal hívjuk a mentőket (a „112”-n).”
  10. Légzésfunkciós vizsgálat
    • „Visszatérő köhögés köpetürítéssel, fulladásérzés, sípoló légzés, illetve száraz, rohamszerű köhögés esetén érdemes a dohányzóknak tüdőgyógyászhoz fordulni. Itt gyors és fájdalommentes légzésfunkciós vizsgálatot végeznek.”
  11. Gégészeti szűrés
    • „Dohányzás mellett elhúzódó rekedtség, hangszínváltozás és zajos légzés esetén mielőbbi fül-orr-gégészeti szakvizsgálat javasolt A gégészeti szűrés is gyors és fájdalommentes. 40 év feletti férfiakon kívül másokat is érinthet.”
  12. E-cigi?
    • „Az e-cigi a hagyományos ciginél kevésbé ártalmas. Ezért azoknak ajánlott, akik szeretnék csökkenteni szenvedélyük egészségügyi ártalmait. Leszokni vágyóknak nem javasolt, mert használata függőséghez vezethet.”
  13. Terhesgondozás
    • „Terhesség alatti (aktív és passzív) dohányzás káros hatással lehet az édesanya és a magzat egészségére egyaránt. Dohányzó kismamáknak gyakoribb részvétel ajánlott a terhességi gondozásokon.”
  14. A pulzus ellenőrzése
    • „A szívünk egyenletesen dobog. Ha a pulzus tapintáskor egyenetlenséget, "össze-vissza" ritmust érzünk, érdemes elmenni a családorvoshoz, mert a szívritmuszavar és a dohányzás együtt nagyon veszélyes lehet.”
  15. Daganatos betegségek felismerése
    • „Vannak tünetek, amik nem mindig jeleznek daganatot, de fontos a kivizsgálásuk. Egyik ilyen tünet például a nem akaratlagos, hirtelen fogyás (a testsúly 5-10 százalékának elvesztése néhány hét alatt).”
  16. Kevesebb cigi?
    • „Ha nem is akarod letenni a cigit, akkor is tehetsz az egészségedért, ha csökkented a naponta elszívott cigik számát. Ezzel a dohányfüst másokra veszélyes káros hatása (a passzív dohányzás) is mérsékelhető.”

 

További részletek:

 https://www.facebook.com/pg/cigiszunet/photos/?tab=album&album_id=2007280952859580

 

 

 

Illemszabályok:

 

Vannak íratlan szabályok, melyek arra hívatottak, hogy tompítsák a dohányzásból fakadó konfliktusokat a dohányzók és nem dohányzok között. Ezeket gyűjtöttük össze itt:

 

  1. Sose dobj el égő csikket.
  2. Ne gyújts rá gyermek közelében.
  3. Társaságban kérdezed meg, hogy rágyújthatsz-e.
  4. A csikkel ne szemetelj.
  5. Ne gyújts rá kismama közelében.
  6. Ne hadonász cigivel a kezedben.
  7. Ne gyújts rá játszótér közelében.
  8. Beszéld meg a munkahelyi cigiszünetet a nem dohányzó munkatársaiddal.
  9. Ne tűnj el hirtelen a társaságból. Szólj, ha elmész cigizni.
  10. Közterületen a dohányzásra kijelölt helyen gyújts rá.
  11. Nem dohányzó társaságban figyelj oda a cigiszagra.
  12. Ne fújd rá a füstöt másra.
  13. Társasházban figyelj oda nem dohányzó szomszédjaidra.
  14. Ne dohányozz az autóban, ha mások is ülnek benne.
  15. Ne kínáld meg cigivel azt, aki leszokófélben van.
  16. Ne kínáld meg cigivel a gyermekeket és a serdülőket.

 

További részletek:

https://www.facebook.com/pg/cigiszunet/photos/?tab=album&album_id=1955843854669957


GörbeTükör:

 

Olyan posztokat gyűjtöttünk itt össze, egy-egy tipikus mondatot vagy gondolatot tükröznek vissza a dohányzásról. GörbeTükör dohányzóknak:

https://www.facebook.com/pg/cigiszunet/photos/?tab=album&album_id=2203169876604019

 

Ebben az albumban pedig néhány, a dohányzással kapcsolatos tévhitet gyűjtöttünk össze. Érdemes beleolvasni ezekbe a gondolatébresztő posztokba.

 

  1. Csökkenti a testsúlyt.
  2. A többség dohányzik.
  3. Van olyan idős dohányos, akinek semmi baja.
  4. A megvonási tünetek súlyosak.
  5. A dohányzás mámorító hatású.
  6. Nem fog sikerülni, nem tudom letenni.
  7. A lehúzott ablak véd a passzív dohányzástól.
  8. A gyengeség jele a gyógyszerhasználat vagy a segítségkérés.
  9. A dohányzás elűzi az unalmat.
  10. Valamiben meg kell halni.
  11. Nincs más szenvedélyem, csak a cigi.
  12. A háziállatokra nincs hatással a dohányzás.
  13. A dohányzás nyugtató hatású.
  14. A vízipipa nem káros.

 

További részletek:

https://www.facebook.com/pg/cigiszunet/photos/?tab=album&album_id=2029087274012281





Kövess minket



YouTubeLinked inGoogle PlusTwitter


Kiemelt hírek

Lengyel_Csaba_kinevezes

Ünnepélyen keretek között köszöntötték 2022. június 30-án a Szegedi Tudományegyetem karainak, tanszékeinek, intézeteinek, klinikáinak és intézményeinek új vezetőit. Munkájukhoz sok sikert kívánunk!

Izraeli_latogatas_2

Prof. Shaul Yatsiv (Head of Medical Profession Licensing Division) és Dr. Moshe Cohen (CEO Medical Doctor International Academy) 2022. június 15-én folytattak megbeszélést Karunk vezetőivel.